ארונות חשמל מפח

תוכן עניינים

עבור האדם הפרטי, ארונות חשמל הם כמו תיבות מסתוריות שאפשר לראות רק מבחוץ. אף אחד לא רואה מה קורה בתוך הארון, אבל כולם יודעים דבר אחד לגבי ארונות חשמל – הם כולם עשויים מפח. מדוע מיוצרים ארונות חשמל מפח ולא מעץ, מפלסטיק או אפילו מסוגים אחרים של מתכות? על מה חשוב להקפיד בהזמנת ארונות פח המיועדים לשמש כארונות חשמל? האם הארונות האלה עומדים בתקנים? כיצד נקבעים גודל ונפח הארון הנדרשים? על שאלות אלו ועוד עונים לכם בשורות הבאות המומחים של היחידה לארונות חשמל.

ארונות חשמל מפח

ארונות חשמל – פעם היו מייצרים אותם מעץ

על אף שעברו עשורים רבים מאז היו מיוצרים ארונות חשמל מעץ, עדיין מסתובבים רבים בינינו שיכולים לזכור את הארונות האלה ולא פחות מכך, גם את הסכנה הרבה שבהם. עץ הוא חומר מבודד מצוין ולכן ההנחה הייתה שזהו החומר הטוב ביותר לייצור ארונות חשמל. אלא שעם השנים נתגלה כי הסיכון הנובע משריפה ומחדירת מים הוא גבוה עשרות מונים מאשר הסיכון להתחשמלות. בשלב הזה הוחלט לעבור לייצור ארונות חשמל מחומר גלם שמבטיח איטום מלא ומנטרל למעשה את סיכוני האש שהיו מוכרים כל כך בזמנו. או אז החל הייצור של ארונות חשמל מפח.

מה זה אומר פח? באיזה סוג של מתכת מדובר?

בניגוד לתפיסה הרווחת, פח הוא אינו סוג של מתכת אלא צורת עיבוד של מתכת. בהגדרתו פח הוא למעשה יריעה דקה של מתכת אותה מייצרים באמצעות רקיע, ערסול וטכניקות עיבוד נוספות. מאחר ומתכת הוא חומר גלם בעל חוזק מבני רב, למרבית יישומי המתכת נדרשת רק כמות קטנה של מתכת בכדי ליצור את הקונסטרוקציה המבנית הנדרשת בחוזק המבני הנדרש. פח הוא דוגמא נהדרת לאופן בו ממזערים את כמות חומר הגלם ואת הנפח שהוא תופס במרחב, מבלי לפגוע ביכולות המבניות שלו. ארונות חשמל מפח מיוצרים למעשה מפח ברזל מגולוון.

מהם היתרונות של ארון חשמל מפח?

ובכן, ארונות חשמל הם מלכתחילה ארונות שבהם מרוכזים חיבורי חשמל, המהווים חלק מרשת החשמל ושאליהם נדרשת גישה ישירה ונוחה לצורך תחזוקה ותיקוני רשת החשמל. לשם כך נבנו מלכתחילה ארונות החשמל, אותם ניתן למצוא בכל רחוב, לאורך הרחוב, לעיתים בכל מבנה ולעיתים אחת למספר מבנים. הצורך הוא להנגיש את חיבורי החשמל הללו מחד והאילוץ הוא להבטיח שהנגשת החיבורים לא תייצר שום סיכון, לא לעוברים בדרך ולא לרשת החשמל עצמה. זה בדיוק המקום בו באים לידי ביטוי היתרונות המובהקים של ארונות חשמל מפח – המדובר בחומר בעל חוזק מבני רב מאוד ולכן עמיד מאוד בפגיעות מבחוץ, ברעידות אדמה, ברוחות חזקות ובפגיעת חפצים כבדים. כמו כן, מדובר בחומר בעל רמת איטום מושלמת ובתוספת פסי איטום יעילים לאורך סגירת הארון, נהנים רכיבי החשמל בתוך הארון מאיטום הרמטי מלא מפני חדירת מים. לבסוף, ארונות חשמל מפח הם עמידים מאוד גם בפני פגעי מזג האוויר ויכולים לעמוד על תילם במשך עשורים שלמים אם לא מעבר לכך, בתנאים תמידיים של קרינת שמש ישירה, חום, קור, גשם, שלג ורוחות.

מה לגבי סכנת התחשמלות?

ככלל, ניתן לומר שסכנת התחשמלות אינה קיימת במקרה של ארונות חשמל מפח. רכיבי החשמל המאוחסנים בתוך הארון אינם נוגעים ואינם יכולים לגעת בדפנות הארון ולכן לא קיימת שום אפשרות של התחשמלות מנגיעה בצידו החיצוני של הארון. הסיכון היחיד של התחשמלות מארון חשמל מתקיים כאשר מים חודרים אל תוך הארון ואיכשהו עוד לפני שנוצר קצר, מישהו נפגע מהולכת החשמל מהארון על ידי המים אל המרחב שמקיף את הארון. סכנה זו אינה קיימת כלל בארונות מפח שנהנים מרמת איטום הרמטית. אין בכך כדי לומר שסיכון אינו קיים כלל. עצם קיומה של אנרגיה חשמלית יוצרת אוטומטית סיכון לבני האדם ולכן ישנם פרוטוקולים סדורים ומוקפדים לצורך בדיקת ארונות חשמל מפח, על מנת לוודא שכל החיבורים בתוך הארון מחוזקים וכי לא קיים ליקוי כלשהו, הן ברשת החשמל והן בארון, שיכולים לייצר סיכון או אפילו לפגוע באספקת החשמל.

כיצד נקבע גודל ונפח הארון ומהיכן מזמינים ארונות חשמל מפח?

גודל ונפח הארון הם פרמטרים מקצועיים, הנקבעים על ידי מהנדסי חשמל וגורמי תכנון מקצועיים. גודל הארון נקבע בהתאם למספר החיבורים וסוג החיבורים שהוא צריך להכיל ואלו יכולים להשתנות ממקרה למקרה. בשכונות בתים פרטיים נראה בדרך כלל ארונות חשמל קטנים יותר, בעוד ברחובות עם בניינים משותפים וברחובות בעלי שיעור אכלוס גבוה, הארונות יהיו גדולים יותר שכן הם משרתים צרכים רבים יותר וכוללים בתוכם מספר רב יותר של חיבורים. בכל מקרה, ההחלטה על גודל ונפח היא החלטה מקצועית שחייבת לקבל אישור מהנדס ואישור מהרשות המקומית, כך שלא מדובר על הערכה שרירותית.

בהזמנת ארון חשמל מפח חשוב מאוד לוודא שאתם מבצעים את ההזמנה מגורם מקצועי, מוכר ובעל מוניטין בתחום. ארונות מפח יכולים להיות מוצעים גם בחנויות מיינסטרים לאספקה טכנית, אך אלו אינם מתאימים כלל לתקני הבטיחות והתקנים ההנדסיים המחייבים ארונות חשמל. על כן, הזמנת ארונות חשמל מפח יש לבצע אך ורק אצל גורם מקצועי המתמחה בתחום זה וכן יש להקפיד על כך שהארון עומד בכל התקנים המחייבים. היחידה לארונות חשמל היא אחת מהחברות המובילות בארץ בתכנון וייצור של ארונות חשמל העומדים בכל התקנים המחייבים ומעבר לכך. כל ארונות החשמל של היחידה לארונות חשמל מגיעים עם איטום מלא, פתח קדמי נוח שיוצר נגישות נוחה לכל חלקי הארון הפנימיים וניתן לנעילה בטוחה וכמובן עיבוד מקצועי של הפח להגנה מלאה מפני פגעי מזג האוויר. 

דניאל שחם
דניאל שחם

דניאל הוא חשמלאי מוסמך בעל תואר בהנדסת חשמל וניסיון מקצועי של שנים רבות בתחום ארונות החשמל.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!