ארונות חשמל ממתכת בקצירין

תוכן עניינים

ארונות חשמל ממתכת בקצירין ארונות חשמל יכולים להגיע בשלל תצורות, אם כי בעשורים האחרונים, הם כולם חייבים לעמוד בתקנים מחמירים שעיקרם מניעת שריפה. מה זה בדיוק אומר מבחינת החומר ממנו עשוי ארון החשמל? האם ניתן להשתמש בארון חשמל מעץ? האם ארון חשמל מפלסטיק יכול להיחשב תקני? האם אתם רוצים להזמין תמיד ארונות חשמל ממתכת בקצירין כדי להבטיח שאתם עומדים בתקן? איך בוחרים ארון חשמל ומהם הפרמטרים המרכזיים שיש לבחון בבחירת הארון? האם ניתן לקבל החלטות בעניין זה ללא ייעוץ ואישור של חשמלאי מוסמך? על שאלות אלו ועוד תוכלו למצוא את התשובות ממש כאן בשורות הבאות.

 

ארון חשמל – מוקד של אנרגיה וסיכון

ארון החשמל הוא המתקן שאליו מגיעה אספקת החשמל המרכזית למבנה וממנו מתפצלת האנרגיה לכל חלקי המבנה – שקעים, מתגים, נורות וכן הלאה. ככזה, מהווה ארון החשמל מוקד של אנרגיה חשמלית ומוקד של חיבורים חשמליים, המשמשים בעיקר לפיצול של האנרגיה בין חלקי הבית השונים. ככל שישנם יותר חיבורי חשמל, כך עולה רמת הסיכון לקצר או לליקוי כלשהו, שעלול לגרום לאירוע אש, מה שהופך את ארון החשמל גם למוקד של סיכון. בדיוק מהסיבה הזאת, התקנים המודרניים כבר לא מאפשרים שימוש בכל ארון חשמל בכל מבנה ויש לבחון בדיוק את התקנים הרלוונטיים לכל סוג של מבנה ולכל סוג של ארון חשמל. כך למשל, בארון חשמל ביתי ניתן להשתמש בארון חשמל מפלסטיק, אך בארון חשמל מרכזי של מבנה משותף למשל, חלה חובה להתקין ארון חשמל עשוי מתכת, שלא רק שאינו דליק, אלא יכול גם לבלום את התפשטות האש.

אחרי שאמרנו את זה, סיכוני אש הם לחלוטין לא הסיכונים היחידים שרוחשים בתוך ארון חשמל. בנוסף לסיכוני האש, ניתן למנות גם את סיכון ההתחשמלות וסיכון הקרינה. סיכון ההתחשמלות אמנם גבוה יותר במקרה של ארון מתכת, שכן מתכת היא מובילת חשמל בניגוד לעץ או פלסטיק שמבודדים חשמל. מצד שני, ארונות חשמל ממתכת בקצירין נבנים בצורה כזאת שמבטיחה מניעה של התחשמלות כתוצאה ממגע מקרי בדלת הארון למשל. את זה צריך להשלים גם עם התקנה מקצועית ובטוחה, שלא תאפשר לאף קצה חוט רופף להגיע לדלת הארון גם במקרה של ניתוק מוחלט של חוט החשמל ממקומו ועל כך מקפיד מאוד כל חשמלאי מוסמך.

סוגיית הקרינה גם היא סוגיה שאין להתעלם ממנה. זרימת החשמל יוצרת קרינה שיכולה לגרום לכאבי ראש ותחלואה ארוכת טווח בחשיפה קבועה לרמת קרינה גבוהה. ארונות חשמל ממתכת ידועים ביכולת שלהם למתן מאוד את פיזור הקרינה, לספוח את מרבית הקרינה ולהאריק אותה הלאה אל האדמה ולכן גם בהיבט זה, נכון לבחור ארונות חשמל ממתכת בקצירין, גם כאשר הם אינם מתחייבים על פי התקן הרלוונטי. לבסוף, בכל ארון חשמל חיצוני, כלומר ארון חשמל שממוקם מחוץ למבנה, חשוב מאוד שארון החשמל יהיה עשוי מתכת. ארון פלסטיק יכול להישבר בקלות, בין כתוצאה מוונדליזם ובין כתוצאה מפגיעה של חפצים בו, מה שעלול לגרום לחשיפת תוכן הארון כלפי חוץ ויצירת סיכון לציבור. ארון מעץ גם הוא נחשב לרגיש בהיבט זה, ובנוסף לכך גם סופח מי גשמים ולחות, מה שיכול להגביר את הסיכון לקצר והתחשמלות. לעומת אלה, ארון ממתכת הוא עמיד מאוד מבחינה מבנית, אטום לחלוטין ועמיד בפני מים, מה שהופך אותו למועמד הטוב ביותר לכל ארון חשמל המותקן במרחבי חוץ.

בחירת והתקנת ארון חשמל – איך עושים את זה?

ובכן, אם אתם בונים בית חדש, משפצים את הבית הקיים או מעוניינים מכל סיבה שהיא להחליף או להתקין ארון חשמל חדש, חשוב שתדעו שאת ההחלטה לגבי ארון החשמל לא אמורים לקבל אתם עצמכם, אלא אך ורק חשמלאי מוסמך. בחירת הארון המתאים מבוססת על שיקולים מקצועיים ושיקולי בטיחות אותם חייב לקחת בחשבון חשמלאי מוסמך בצורה מסודרת. כמו כן, לפני שבוחרים ארונות חשמל ממתכת בקצירין, יש להכיר היטב את התקנים הרלוונטיים עבור המקרה הספציפי (תקנים שונים לכל סוג של מבנה וגודל ארון חשמל) ולוודא שהארון הנבחר עומד בתקנים הרלוונטיים. את כל זה כאמור, צריך לבצע חשמלאי מוסמך, שגם יבצע את חיבור ארון החשמל למקומו ואת כל חיבורי החשמל בתוכו ולבסוף יעניק לכם אישור חשמלאי מוסמך, איתו תוכלו לקבל טופס אכלוס למבנה.

התקנת הארון צריכה להתבצע במיקום שיבטיח גישה נוחה וזמינות מלאה של הלוח, תוך התחשבות בסיכוני בטיחות רלוונטיים. כך למשל, ארון חשמל ביתי לא אמור להיות מותקן בגובה הרצפה באופן שייצור את הסכנה של חדירת מים מרצפת הבית אל תוך הארון ולא יאפשר גישה לארון עבור ילדים קטנים. ליתר דיוק את כלל אמצעי ההפעלה הידניים בארון ניתן להתקין בטווח הגובה שבין 0.5 מטר ועד 2 מטר מעל רצפת המבנה, בעוד שציוד היקפי כללי של הארון לא יותקן בגובה של פחות מ-0.2 מטרים מעל הרצפה. הארון לא אמור להיות מותקן בחדר שינה, חדר הסלון או חדר מרכזי אחר בבית ולמעשה עדיף עד כמה שניתן להוציא אותו מהבית בכדי להבטיח השפעה מינימלית, אם בכלל, של קרינת החשמל על דיירי הבית.

בבחירת ארונות חשמל ממתכת בקצירין, חשוב לוודא שהארון הנבחר מגיע עם כל ההגנות המבניות הנדרשות לרבות בידוד דפנות הארון, קופסת מגן המקיפה את כל חלל הפנים של הארון, הארקה מובנת ועוד. בתהליך ההתקנה יש להקפיד על יצירת מעברי אש באופן שיאפשר מניעה של התפשטות האש מהלוח לסביבתו. אלו הם כאמור רק מספר פרמטרים שעליהם יש להקפיד בהתקנת ארונות חשמל ממתכת בקצירין וישנן תקנות נוספות המפורטות בתקנות החשמל (התקנת לוחות במתח עד 1000 וולט) תשנ"א – 1991. תקנות אלה מכסות את מרבית המבנים בישראל ולבטח את כלל הבתים הפרטיים. במבני ציבור ומבני תעשייה שבהם מתח ההזנה למקום גבוה יותר מ-1,000 וולט, יש להתייחס לתקנות המתאימות וכן לוודא שמהנדס החשמל העוסק במלאכה, מוסמך לעבודה עם קווי מתח גבוה.

 

שיקולים כלליים בבחירת ארונות חשמל ממתכתשיקולים כלליים בבחירת ארונות חשמל ממתכת בקצירין

כפי שאמרנו קודם לכן, בחירת ארון חשמל מההיבט המקצועי שלה, צריכה להתבצע על ידי גורם מוסמך בדמותו של חשמלאי מוסמך. יחד עם זאת, גם הלקוח הסופי, בעל המבנה או מנהל המבנה, יכול ורשאי להשתתף בתהליך הבחירה במסגרת מספר פרמטרים שאינם נחשבים למקצועיים אך יכולים בהחלט להיות רלוונטיים למבנה עצמו ולבעליו.

הפרמטר הראשון שאתם רוצים להחליט לגביו הוא כמובן מחיר הארון. ארונות חשמל ממתכת בקצירין מיוצרים ונמכרים במספר רב של תצורות, גדלים, חלוקות פנימיות, עובי דופן ואפילו סוגי פח וגימור חיצוני. מן הסתם, כל אחד מהפרמטרים הללו משפיע ישירות על עלות הארון וכל עוד אתם בוחנים את כל הדגמים המאושרים עבורכם על ידי חשמלאי מוסמך, אתם בהחלט יכולים לבחור את המתאים לכם ביותר בהיבטים אלה. כך למשל, ישנם ארונות חשמל בעלי עובי דופן רב של מספר מ"מ לעומת ארונות עם עובי דופן של פחות מ-2 מ"מ. הראשונים יהיו עמידים יותר בפני חבטות וונדליזם ומתאימים יותר לחדרי מדרגות ציבוריים, אבל אם אתם מחפשים ארון חשמל לבית פרטי, אתם בהחלט יכולים לבחור בארון בעל עובי הדופן הקטן יותר, באופן שגם יחסוך לכם מאוד במחיר.

הפרמטר השני שאתם יכולים להחליט לגביו הוא כמובן עיצוב הארון. ככלל, ארונות חשמל הם אינם פריטי עיצוב ונמכרים כולם בגוונים בהירים ובגימור חלק או מחוספס. המשמעות היא שלא מדובר במבחר עיצובים מורכב שממנו תצטרכו לבחור את המתאים לכם ביותר, אבל בהחלט ישנו מראה כללי של הארון שיכול להתאים יותר או פחות למרחב בו הוא צפוי להיות מותקן. סוג הפרזול וידיות הפתיחה והנעילה של דלתות הארון, גודל הדלתות וחלוקת הדלתות – כל אלה יכולים להילקח בחשבון גם בהיבט העיצובי לבחירתכם, כמובן לאחר שווידאתם כי אתם בוחנים דגמים שאושרו ברמה המקצועית על ידי חשמלאי מוסמך.

במרבית המקרים, מאפשר הלקוח לחשמלאי לבחור את ארון החשמל המתאים ביותר למשימה מבלי להתערב בשיקולי הבחירה. יחד עם זאת, אתם בהחלט יכולים לתת לחשמלאי המוסמך הנחיות כלליות לגבי טווח המחירים המקובל עליכם ואפילו העיצוב הכללי המועדף עליכם.

האם ישנה חשיבות כלשהי למקום הספציפי בו מזמינים ארונות חשמל ממתכת בקצירין?

ובכן, התשובה היא לא בהכרח ובלבד שאתם רוכשים ממקום מקצועי ומוסמך. ארונות חשמל הם לא סתם עוד פריט ריהוט. רמת הייצור ולא פחות מכך, גם התחזוקה שלהם, יכולה להכריע גורלות וחיי אדם וזאת סיבה מספיק טובה לוודא שאתם קונים את ארון החשמל שלכם מגורם מקצועי שאתם סומכים עליו ושנחשב לבעל מוניטין בתחום. כמו כן, חשוב לוודא שאותו גורם מתחזק היטב את ארונות החשמל, שהוא לא מציע לכם לקנות "ארון מתצוגה" שכבר סובל מחבטות וכן הלאה (ארון הסובל מחבטות הוא מלכתחילה ארון פגום שחייב לעבור תיקון או החלפה כוללת, שכן עיוותים מבניים מעלים את הסיכון ליצירת מגע בלתי רצוי עם תוכן חיבורי החשמל של הארון).

אז נכון שלא צריך להפוך את הבחירה של ארונות חשמל ממתכת בקצירין למסע כומתה עמוס בהחלטות גורליות ובכל זאת, ארונות חשמל יכולים לעיתים לכסות קירות שלמים וזאת סיבה מספיק טובה לוודא א' שהם חזקים דיים בכדי לעמוד בחבטות מקריות או מכוונות וב' שהם משתלבים יפה מבחינה אסתטית במרחב העיצובי בו הם מותקנים.

את דברינו נסיים באותם דברים שאיתם פתחנו. ארונות חשמל הם אינם פריטי עיצוב ואינם פריטי אחסון סטנדרטיים, אלא פריטים מקצועיים שחייבים לעמוד בסטנדרטים גבוהים מאוד של בטיחות. על כן, כל החלטה לגבי בחירת ארון חשמל, המיקום המדויק שבו יותקן ארון החשמל, הגודל והפיצ'רים של ארון החשמל ושל ההתקנים הפנימיים שלנו – כל החלטה כזאת חייבת להתקבל על ידי איש מקצוע מוסמך ומורשה בדמותו של חשמלאי מוסמך. את הסמכת החשמלאי יש להתאים לרמת מתח ההזנה של המבנה, כשלרוב מדובר במתחים עד 1000 וולט אך כאמור, במבנים מסוימים יכול מתח זה להגיע לרמה של מתח גבוה, מה שמחייב מעורבות של חשמלאי מוסמך בעל הסמכה מתאימה.

אתם יכולים אמנם להיות מעורבים בתהליך הבחירה ואם אתם ממש מתעקשים, אתם יכולים ממש להשפיע על הדגם הספציפי הנבחר במחיר הספציפי הנבחר. יחד עם זאת, בכדי שהשיקולים העיצוביים לא יגברו בשום מצב על השיקולים המקצועיים והבטיחותיים אותם עושה חשמלאי מוסמך, אתם רוצים למקד את המעורבות שלכם בבחירת ארונות חשמל ממתכת בקצירין סביב הנחיות כלליות שאתם נותנים לחשמלאי לגבי המחיר והעיצוב ולאפשר לו לעשות את הבחירה הנכונה לכם באופן חופשי ומבלי שאתם מפעילים עליו לחצים שיכולים להוביל לבחירה לא נכונה מבחינה מקצועית.

דניאל שחם
דניאל שחם

דניאל הוא חשמלאי מוסמך בעל תואר בהנדסת חשמל וניסיון מקצועי של שנים רבות בתחום ארונות החשמל.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!