הסדרת חריגות בניה

תוכן עניינים

באופן פשוט המושג חריגות בניה מתייחס אל שינויים בנכס ( בעיקר תוספות אל הנכס המקורי) שהתבצעו ללא קבלת אישור מהרשויות המתאימות. הרבה מאד אנשים אינם יודעים זאת, אבל ביצוע חריגות בנייה הוא הפרה בוטה של חוק התכנון והבנייה והיא יכולה להבין להגשת כתב אישום פלילי ( כן כן, פלילי) והעמדה לדין. לאחרונה אישרה הכנסת תקנות חדשות שמאפשרות הטלת קנסות מנהליים על מפרי חוק בנושא של חריגות בנייה.

איזה סוגים של חריגות בנייה קיימים?

סוגים רבים של חריגות בנייה קיימים בשוק ואת כל החריגות חברת מרובעים היתר בניה יודעת להסדיר. רובים חריגות הבנייה הן בעיקר תוספות והרחבות שנעשות ללא קבלת אישור או שהן חורגות מהאישור שניתן להן. גם סגירת חללים, הוספת תקרות חלוקת גובה של חלל, בניית מחסנים, קירוי של פרגולה ועוד ועוד.

ישנו סוג נוסף של חריגות בנייה והוא חריגת בנייה מגבולות המגרש, חריגה בגובה המבנה, חריגה מאחוזי הבנייה המותרים, שינוי של ייעוד שטחים ללא ההיתר המתאים ועוד. אלו חריגות שנעשות בשלב הבנייה עצמה ולא כשהבניין מאוכלס והן חריגות מהסוג החמור ביותר.

ישנן חריגות בניה שנחשבות קלות כמו סגירת מרפסת, שינוי סוג מדרגות, בניית גדר, התקנת מזגנים, הפעלת עסק במקום שאין לו היתר לכך וכו'. לעתים קרובות ניתן להכשיר חריגות קלות בדיעבד ועל כך נרחיב בהמשך.

הפיתרון הטוב ביותר – הימנעות מראש ממהלכים בעייתים

הדבר הראשון שצריך לבדוק לפני שמבצעים שינוי כלשהו בנכס, ולא משנה איזה סוג של שינוי, הוא האם השינוי מצריך אישור. בדיקה מוקדמת יכולה לחסוך הרבה מאד כאב ראש, לחסוך הרבה מאד כסף ולחסוך הרבה מאד עוגמת נפש.

לפני שמבצעים שינוי בנכס כדאי לבדוק האם השינוי מצריך אישור. בדיקה מוקדמת יכולה לחסוך הרבה מאד כאב ראש ועוגמת נפש מאוחר יותר. כדאי להזמין איש מקצוע כמו מהנדס או אדריכל על מנת שיחווה את דעתו המקצועית וידריך אם ואיך  ניתן להתחיל את הבניה.

לאחרונה נוספו תיקונים לחוק התכנון והבניה אשר מקלים ומזרזים את תהליך קבלת האישורים. לפי תיקונים לא כל שינוי קטן מחייב היתר ולסגירת מרפסת והוספת מעלית קיים מסלול מהיר.

הסדרת חריגות בנייה

בנייה ללא היתר מראש יכולה לגרור אחריה מספר צעדי מהרשויות, כולל צו הריסה מנהלי וגם אישום פלילי. אבל ישנם מקרים רבים בהם

בניה ללא היתר בניה עלולה לגרור אחריה צו הריסה מנהלי ואפילו כתב אישום פלילי. אבל, במקרים רבים, ניתן להגיש את הבקשה להיתר גם לאחר ביצוע חריגת הבניה. הוועדה המקומית יכולה להוציא היתר לשימוש חורג מתוכנית הניתן בדרך לזמן מוגבל של כשנה. היא יכולה גם לתת היתר לשימוש חורג מהיתר קבוע אשר אינו מוגבל בזמן בדרך כלל ויכול להיות שהמגיש יידרש לבצע שינויים בנכס.

הגשת הבקשה להיתר בניה, תוצג ברוב המקרים בתור תשריט להיתר ויהיו בה פרוט זכויות הנכס ובעליו, וכן את אחוזי הבניה המותרים בו וחישוב שטחי הבניה הקיימים בנכס, שרטוט של החרגישה שעבורה מבקשים את ההיתר וכו'. לוועדה ישנה האפשרות לבקש אישורים נוספים למשל מרשות מקרקעי ישראל, פיקוד העורף, חברת החשמל וכו'.

דניאל שחם
דניאל שחם

דניאל הוא חשמלאי מוסמך בעל תואר בהנדסת חשמל וניסיון מקצועי של שנים רבות בתחום ארונות החשמל.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!